Sejarah Penubuhan MAGERAN dan BARISAN NASIONAL



Sejarah Penubuhan MAGERAN dan BARISAN NASIONAL

BN ialah kependekaan ejaan Barisan Nasional.  Barisan Nasional ditubuhkan pada tahun 1971 setelah pembubaran MAGERAN (Majlis Gerakan Negara). MAGERAN ditubuhkan setelah Kerajaan Perikatan mengisytiharkan DARURAT berikutan Peristiwa 13 Mei 1969. MEGERAN telah diketuai oleh YAB Tun Abdul Razak bin Hussein, Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Majlis ini diberi kuasa penuh mentadbir sementara Negara dan bertanggungjawab membuat penyiasatan dan mengambil tindakan mengatasi  permasaalahan yang timbul sehingga menyebabkan berlakunya keganasan dan rusuhan kaum  13 Mei 1969.

 Ahli MAGERAN terdiri daripada tokoh-tokoh dan ketua politik pelbagai kaum, pemimpin-pemimpin kesatuan masyarakat bukan kerajaan dan politik,  pakar pelbagai bidang, Ketua Polis Negara, Panglima Angkatan Tentera dan Ketua Hakim Negara. Tokoh yang sangat besar memainkan peranan dalam MAGERAN ialan Tun Razak sendiri, Tun Dr. Ismail dan Tan Sri Ghazali Shafie.  Buah tangan MAGERAN ialah penubuhan Barisan Nasional menggantikan PERIKATAN dimana YM Tunku Abdul Rahman terpaksa melepaskan jawatan Perdana Menteri kerana dianggap salah satu penyebab tercetus Peristiwa 13 Mei. Beliau dituduh terlalu bias kepada kaum asing terutama  Cina dan India  sehingga mengabaikan kepentingan bangsa Melayu.

Peristiwa 13 Mei 1969 berlaku kerana ketidakpuasan orang Melayu terutamanya UMNO apabila calon-calon Perikatan kalah teruk di handar-bandar besar. Kemarahan dan ketidakpuasan ini memuncak apabila melihat kerenah dan kebiadapan parti DAP menunjukkan keangkuhan dalam perarakan meraikan kemenangan besar calon-calon parti itu di Kuala Lumpur, Ipoh dan Pulau Pinang. Ketika itu parti DAP dan lain-lain kecuali UMNO dan MIC amat jelas berjaya mempengaruhi kaum Cina dengan isu-isu perkauman dan bercita-cita merampas kuasa melalui pilihanraya. Pembantaian, pergelutan dan pergaduhan yang bermula di Kampung Baru Kuala Lumpur cepat merebak ke Setapak, Jalan Raja Laut dan kawasan berdekatan seluruh Kuala Lumpur. Banyak nyawa melayang dan terkorban.

Kerajaan  telah membubarkan parlimen dan mengisytharkan Darurat pada 16 Mei 1969. MAGERAN ditubuhkan dan mengambilalih kuasa pemerintahan. Perintah berkurung seluruh negara terutamanya Kuala Lumpur dikuatkusakan serta merta. Kuala Lumpur, Ipoh dan Pulau Pinang dikawal rapi oleh angkatan bersenjata MAGERAN. Setelah  dua minggu perintah berkurung , pihak keselamatan mengambil masa selama 2 bulan membersihkan sampah-sarap, kenderaan-kenderaan, rumah-rumah dan kedai-kedai  yang rosak, terbakar dan yang musnah. Beratus nyawa dari pelbagai kaum terutamanya Cina dan Melayu  melayang dan banyak  nama-nama yang didaftar masih hilang hingga ke hari ini. 

Apabila keamanan pulih seperti sediakala dan segala perancangan MAGERAN berjalan lancar, kuasa pun diserah kembali kepada parlimen dan MAGERAN dibubarkan. Barisan Nasional diketuai oleh perdana menteri baru YAB Tun Abdul Razak dan Timbalannya Tun Dr. Ismail. Misi dan objektif Barisan Nasional pada mulanya kelihatan begitu jelas untuk kebajikan dan perpaduan kaum disamping memajukan ekonomi secara pratis dan adil berpandukan Dasar Ekonomi Baru, Dasar Muhibah dan Perpaduan dan semua rakyat dikehendaki berpegang teguh kepada Etika dan Prinsip Rukunegara yang diperkenalkan.

Parti pembankang juga dipelawa menyertai Barisan Nasional  memerintah Negara untuk kebaikan semua rakyat. Di antara parti pembangkang yang tertarik dengan keikhlasan Barisan Nasional ialah Parti Gerakan dan PAS yang telah turut serta menjadi kerajaan dalam Barisan Nasional. Tetapi bagi PAS, mereka terasa tekanan demi tekanan dikenakan secara halus sehingga menyentuh dasar prinsip perjuangan PAS iaitu menjadikan Islam dalam segala hal bernegara dan budaya hidup. PAS terasa digula-gulakan dengan anugerah jawatan menteri kepada presidennya Dato’ Asri dan timbalan menteri kepada Dato’ Mustapha Ali. 

Apabila PAS terasa banyak prinsip-prinsip asas perjuangan parti diminta ubah dan dikurangkan oleh Umno, PAS mengesan penipuan dan terjerat dengan helah politik Umno lalu keluar dari Barisan Nasional  menyertai  kumpulan pembangkang. PAS amat bersyukur kerana menyedari penipuan halus Umno di peringkat awal. Mereka mendapati Umno sering bersikap hipokrit dengan alasan politik pada hal sebenarnya Umno selama ini kuat kerana aura tipu dan helah yang membudaya dalam masyarakat Melayu yang dihayalkan dengan pembangunan. Apabila Umno mendapati pengaruhnya sudah kuat, mereka mula mengkhianat khususnya kepada parti-parti lawan termasuk PAS semasa di dalam Barisan Nasional kerana PAS dianggap sering menjadi batu penghalang terhadap program-program yang menguntungkan politik dan pembangunan fizikal termasuk ekonomi tetapi tidak dipersetujui PAS kerana melanggar dan bertentangan syariat Islam.

BN terus dengan agenda mereka khususnya dengan perancangan Dasar Ekonomi Baru, Rancangan Pembangunan Lima Tahun, Rancangan Pendidikan Kebangsaan, Rancangan Hijau Pembangunan Pertanian dan lain-lain. Semuanya pada dasarnya adalah bagi kepentingan Melayu. Untuk keadilan dan kestabilan ekonomi semua kaum, kearah keharmonian dan keamanan dan kemajuan Negara. Terlalu banyak kelemahan kerana kurang kepakaran dan ahli dari kalangan Melayu. Akibatnya lebih banyak yang gagal dari yang berjaya. Kerajaan mengeluarkan banyak belanja memberi latihan, memantau, dan memberi modal tetapi banyak juga yang khianat dan belot sehingga mengujudkan budaya baru dalam ekonomi iaiti ALI  BABA dan Kumpulan Pakar Perunding yang menyeleweng.
Sejak dari penubuhan BN, pelbagai kerenah dan aktiviti sama ada yang positif dan negative dilalui dan dialami menjadi pengalaman kepada Melayu Umno. Sehingga ke hari ini, wajah-wajah mereka  sangat jelas menggambarkan apa yang ada dalam minda dan hati mereka. Jika ditanya kepada orang alim agama yang sememangnya tidak disukai oleh Umno kerana mengetahui firasat dan rahsia mereka, jawapannya ialah “ kebanyakan mereka memancarkan aura hipokrit kerana kepentingan diri, nafsu dan duniawi.”

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
Tanjung Puteri JB 30.12.2013

5 comments:

Unknown said...

Memang Umno n pmimpin bn ramai yg celaka. Smoga ALLAH binasakn n ampunkn depa kcuali yg zalim pd kami

Unknown said...

Yang zalim pd kami kita hitung 1 per 1...

Unknown said...

Yang zalim pd kami kita hitung 1 per 1...

Unknown said...

Memang Umno n pmimpin bn ramai yg celaka. Smoga ALLAH binasakn n ampunkn depa kcuali yg zalim pd kami

Illa said...

Dyorng sdaya upaya menjaga keamanan negara..hang smua x puas hati dngn depa psai pa..

Post a Comment

 
Copyright 2009 Sejarah
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere