Mitos Sejarah Tamadun Melayu

Sejarah Tamadun Melayu Dari Sumber Lisan, Mitos & Lagenda

Asal Usul Melayu

Jika mengikut kajian saintifik mengenai sejarah tamadun Melayu, realitinya masih samar dan tidak mempunyai asas yang konkrit. Terdapat banyak sebab mengapa hujah atau fakta sains masih belum terpakai sebagai sumber sahih. Satu antarannya ialah tiada lagi bukti-bukti sainstifik didapati atau dijumpai kerana tidak dibuat dengan serius. Kita setakat ini hanya mengharapkan pakar dari luar iaitu pakar-pakar dari negara barat atau eropah. Majoriti mereka ialah bangsa bekas penjajah kita. Tentu sekali kencenderungan mereka tidak sepenuh hati dan ikhlas. Mereka yang ikhlas pula tidak mendapat kerjasama sesama mereka dan apabila kita mengajukan permohonan kita yang memerlukan perkhidmatan mereka, institusi yang mengawal mereka tidak mengizinkannya. Pendek kata, sesuatu ilmu atau jumpaan baru sama ada teknologi atau fomula mathematik, sains atau falsafah,sejarah dan sebagainya, kepada mereka adalah untuk manfaatkan bagi kepentingan diri mereka sendiri. Orang berilmu adalah tuan kepada orang yang tidak cerdik dan itu adalah sumpah dan prinsip hidup mereka.

Tun Sheikh terasa sudah begitu lama kita didiskriminasi tetapi bangsa kita senang pula begitu sebab mentaliti atau pemikiran kita sudah sekian lama diracuni sejak era atau zaman penjajahan beratus tahun dahulu. Jika kita menghayati sejarah Islam, ilmu dan tamadun islam diagih-agih dan tersebar di seluruh pelusuk dunia.Tiada penindasan dan penganiayaan. Hasil ciptaan atau penemuan baru dinikmati bersama. Sayangnya kerajaan kita tidak berminat dengan falsafah hidup dan hidup seharian secara Islam. Akibatnya, pelbagai ilmu dan teknologi rahsia kehidupan dimonopoli mereka dan kita dijadikan sebagai bangsa pengguna yang terpaksa membayar mereka. Dengan lain perkataan sebenarnya mereka menikmati kemewahan hidup hasil dari wang ringgit kita yang membeli kepakaran dan peralatan mereka.

Sehubungan dengan itu, Tun Sheikh ingin mencatat beberapa jumpaan berkaitan sejarah yang boleh membuka minda kita meskipun dari sumber lisan, mitos mahupun lagenda. Tun Sheikh yakin ada di antara anak cucu kita nanti akan dapat mengkajinya secara saintifik apabila kita telah berkemampuan. Jika kita tidak meninggalkan rekod dan catatan sejarah kebudayaan sejarah kita, lambatlah pula kuputusan kajian sains mereka kerana tiada maklumat pun mengenai sejarah kita.

Ketika Tun Sheikh menuntut di Universitas Indonesia suatu ketika dahulu, Tun Sheikh pernah didedahkan oleh para ahli arkeologi Indonesia mengenai Orang Wajak seusia Orang Peking tetapi dunia menolak dapatan mereka mentah-mentah kerana gagal membuktikan secara sainstifik. Mereka hanya menganggapnya sebagai hipotesis sahaja. Ujian atau kaedah sainstifik bagi membuktikan kesahihan pula dikawal oleh mereka.Perkara itu tengelam begitu sahaja.

Suatu pengalaman yang menarik ialah dapat melihat tengkorak Orang Wajak yang berusia puluhan ribu tahun itu. Oleh kerana tidak lengkap rangkanya dan tidak terjumpa hasil budaya lain termasuk kesinambungan atau pelanjutan kumpulan selepas Orang Wajak itu secara turutan kronologi maka sehingga ke hari ini ia hanya seperti misteri.Orang Wajak dikaji terus oleh pakar-pakar dari Barat tetapi belum satupun kesimpulan mengakui di Indonesia telah mempunyai tamdun tinggi dunia. Sebabnya tidak diumumkan kerana tidak mahu kelihatan dunia timur atau bangsa Melayu lebih bertamadun dari dunia barat.

Satu lagi pengalaman yang amat menarik ialah dapat melihat kerangka Nenek-moyang Toraja berusia 3500-5000 tahun yang diawet dengan begitu seni, rapi dan tinggi mutu budaya awetannya. Ini dinilai dengan melihat masih terdapat cebisan daging dan otot serta kulit yang masih terdapat pada tubuh manusia Toraja yang diawet itu. Ini membuktikan ilmu atau budaya mengawet manusia atau mayat manusia telah diamalkan dan membudaya dalam masyarakat Toraja. Siapakah mereka ini? Mereka dianggap sebagai datuk nenek moyang orang Sulawesi atau orang Bugis. Mereka mempercayai diri mereka adalah dari keturunan Nabi Sulaiman dan Balqis yang telah membawa diri mencari kehidupan di sebelah timur. Sayangnya kemahiran dan kepakaran dalam kebudayaan mereka mengawet mayat tidak diiktiraf oleh dunia barat. Mereka telah mengkaji Orang Toraja itu tetapi tiada sebarang keputusan, kenyataan dan kesimpulan dikeluarkan kecuali mengatakan itu adalah teknik baru yang ditiru dari orang barat. Padahal hingga ke hari ini belum ada lagi bukti kedapatan orang barat mati dan mahir mengawet kecuali yang mati terbenam dalam salji atau ais.

Terdapat pula maklumat dan rekod di zaman kecemerlangan tamadun Mesir dengan raja-raja hebatnya yang terkenal sebagai Firaun. Raja-raja Firaun telah memperkenalkan budaya mengawet mayat yang dibungkus dengan kain dan rempah-ratus. Anggota dalaman dibuang atau dikeluarkan terlebih dahulu. Jika mengikut ahli sejarah, budaya mummy ini dilakukan sekitar tahun 2500 sm. Rekod Mesir purba mencatat bahawa rempah ratus dibawa dari kepulauan timur jauh. Adakah ini ada kaitan hubungannya dengan kebudayaan orang Toraja? Ahli sejarah dan para sarjana Barat tidak bersedia mengaitkan kebudayaan ini tetapi mungkin anak cucu kita nanti akan berjaya membuktikannya pada suatu hari nanti.

Sejarah moden kita hanya mencatat budaya dan tamadun Melayu bermula sekitar awal abad pertama. Ini pun masih disangsikan oleh para sarjana Barat. Mereka tidak mempercayai sumber lagenda dan mitos yang begitu banyak di Nusantara berkenaan rumpun Melayu yang memiliki banyak persamaan budaya dan asal-usul penempatan. Sejarah Melayu Melaka hanya dipersetujui bermula pada 1400 dan ditawan pada tahun 1511. Padahal jika mengikut perkiraan dan bukti-bukti tempatan, tamadun Melayu Melaka telah bermula sejak 1262 atau mungkin lebih awal lagi. Tetapi bagaimana pula dengan terdapatnya catatan kedudukan gunung Ledang di dalam Zabur dan Taurat yang dirahsiakan oleh padri-padri otodok mereka kerana gunung Ledang adalah mercu tanda tanah timbunan emas yang akan digunakan untuk perjuangan agama di akhir zaman sebagaimana dalam kitab suci mereka dan penceritaan Israeliat itu?

Insyaallah Tun Sheikh akan nukilkan hal ini dilain kesempatan. Ini telah disahkan oleh Pop Besar Rom Itali. Tun Sheikh menemui hal ini ketika sama-sama mengkaji sejarah Muar ketika menjalankan projek sejarah dari sumber lisan, mitos dan lagenda bersama Yayasan Warisan Johor pada awal 2002 dahulu. Tujuannya adalah untuk sama-sama kita fikirkan asal-usul Melayu kita. Melayu yang diperlekeh oleh pemimpin kita sendiri kerana itulah strateji tersirat penjajah Barat yang datang ke sini dengan misi suci agama dan misi untuk mencari kekayaan. Mereka juga membuat perancangan sehingga Melayu dibodohkan oleh orang Melayu sendiri melalui pemimpin Melayu yang telah mereka racuni dengan pemikiran Barat.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

4 comments:

Unknown said...

Watsapp 0137371990

Unknown said...

Watsapp 0137371990

pali said...

salam. saya juga mempunyai persoalan yang sama. malangnya seperti Tuan Sheikh tulis di atas, tidak ada rujukan yang lebih awal berkenaan tamadun melayu di nusantara. Diharapkan perkongsian Tuan dapat dimanfaatkan oleh semua pihak.

Unknown said...

mesej 0137371990 wassap problem

Post a Comment

 
Copyright 2009 Sejarah
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere